BuzzadorBLOG

30 oktober 2008









Tänk om det fanns en möjlighet att sätta sig ner under en middagsbjudning och samtala med de här människorna. Förklara hur mycket de faktiskt berikar mitt liv med sina berättelser, sitt sätt att skriva och sin förmåga att kunna trollbinda mig. Att få en chans att förklara varför jag älskar just deras sätt att skriva, kanske få chansen att lära mig någonting nytt utifrån deras kunskapsbank. Kanske någon gång få fingrarna ur och själv ge mig ut i bokskrivandets mörka vatten. Som det är nu finns deras böcker på en given plats i min alltid så växande bokhylla...

Tänk att kunna ha ett rejält bibliotek, med levande brasa, öronlappsfotöljer och kandelabrar som lyser upp i de mörkare hörnen. Sammetsgardiner för de stora franska fönstren och en rykande kopp varm choklad på bekvämt avstånd. Ett rum fyllt med drömmar, med levnadsöden, med liv, skratt och en skugga av mörkrets makter. Ett rum där det finns plats att resa utan att flytta sig en millimeter utanför fåtöljens mjuka dyna.

Jag är obotlig romantiker av såväl god litteratur och musik. Kulturvetare ut i fingerspetsarna. Jag är dessutom nyfiken och mår bra av att få lämna vardagen för att få andas, dricka och insupa en god bok. Skönlitterära böcker är för mig ett opium. Dock inte ett elakt sådant, utan mer det där som får min värld att snurra ytterligare ett varv. Ord är, som jag påpekat - makt. Tryckpressen är inte en maskin som bara pressar bokstäver på ett papper.. det är en maskin som präntar ner författarens tankar, fantasier och berättelser i böcker som sedan finns kvar tills boken slutligen förtvinar.
Som jag ser det är tryckpressen en tidsmaskin.

Jag kan läsa tankar och idéer som skrevs ner för flera hundra år sedan, av en människa av kött och blod. Böcker är historia, framtidsversioner, sagor, fabler och livet självt. Boken är en boning för klokhet, för tidsfördriv och för meditation. Boken är andras liv förpackade i en smidig förpackning.

Jag älskar böcker!

1 kommentar:

Emma sa...

Låter helt underbart! (även om jag inte skulle klara av att sitta still en längre period....:()
Hoppas förkylningen/alergin har släppt snart...
Kram EMma