BuzzadorBLOG

12 januari 2009

Arbetsfömedlingen

Oj, oj, oj.. sicket jäkla äventyr.

Massor med människor där för det första. Sen fick jag skriva in en massa uppgifter som jag redan hade skrivit in tidigare. Meningslöst? Inte då - livsnödvändigt! *suck*
Sen fick jag vänta i en halv evighet innan jag fick komma in till en kvinna som uppenbarligen hade gjort sina bästa dagar - stackarn.
...Och lite stackars mig för att jag fick just henne. ;)

Det syntes på henne redan från början att hon var trött och hon bevisade sin glädje genom att titta bort när jag artigt hälsade i hand och presenterade mig. Väl inne på hennes kontor började hon diskutera det faktum att hon hörde precis vad hennes kontorsgrannar talade om och att hon hade varit sjuk i jul.. Sen tittade hon på mig och frågade.. "Å va' vill du då?"

Allvarligt, vad svarar man på det? "Tja, ett jobb skulle inte sitta fel..."

Men det var fel svar.. Rätt svar skulle vara "Jag vill gärna bli inskriven till Arbetsförmedlingen."

Kvinnan tittade på mig över sina rosa glasögonbågar. Undersökte huruvida hon hade att göra med en fullständig idiot eller ej, men bestämde sig för att le och försöka vara trevlig i tre sekunder...
...För att efter det hoppa upp ifrån sin stol och bege sig ut på äventyr för att prata med en arbetskamrat istället.

Där satt jag.

När hon kom tillbaka igen beklagade hon sig för mig om sin skrivare, sina chefer alternativt sjukvården. Då kunde jag inte hålla mig längre utan frågade om hon trivdes i sitt arbetsklimat.
Fick det bedårande uttalandet: "Här talar vi inte klimat - här talar vi a r b e t e!"
Tack då.. Ville bara vara lite snäll...

Men, men.. Efter sju sorger och åtta bedrövelser kom vi ändå fram till någon slags genomgång. Jag ska på ett möte och sen har jag fått ett visitkort till min kommande förmedlare.
Detta tog sammanlagt en och en halv timme.
Tack..

Nu är jag iallafall hemma och det känns sanningsenligt skönt att veta om att jag antagligen slipper träffa den här bedårande människan igen.

En tanke som slog mig var att jag skulle kunna gjort större nytta som gruppdynamiks coach på arbetsförmedlingen.. men den försvann lika snabbt igen. :p

Ta hand om er därute, det behövs. :)

3 kommentarer:

Katt lady sa...

Hej jag sitter på jobbet och har inget att göra fins inget på lagret känns trist. Men de är andra fab som har de likadant nu!

Emma sa...

Va hopplösa de ä på de stället....
Hoppas verkligen du lyckas hittta ett jobb ganska så snart!!!
Skulle behöva din mailadress, halsbandet ä klart!
Sen finns de en liten grej till dig inne hos mig!
Kram

Anonym sa...

Nu vär det vällllllllllldigt länge sedan du skrev något här vännen