BuzzadorBLOG

12 juli 2008


Sommarjobb i massor. Inte konstigt att man jobbar, sover och kanske äter i mellan. :)
Det blir en del i det vita kuväret, förvisso.

Jag var ute och slösurfade häromdagen och kom in på det otippade ämnet krukväxter. Där hittade jag en växt som kallas för "Den vandrande Juden" (
Tradescantia fluminensis för er nagelbitare)... ja, du läste rätt. Först skrattade jag lite åt namnet i fråga, för att senare blir arg. Hur sjutton kan man döpa en växt till ett sånt namn från första början? Inte blev det bättre av att farmor sedan berättade att den stackars klängväxten dessutom bar på oket att vara olycksdrabbad - eller rättare sagt, att den drar olycka in i hemmets lugna vrå. Snacka om en antisemitsik växt!

Tydligen handlar det om en kristen händelse, så här står det på wikipedia:

"
Ahasverus, den vandrande juden, legend som handlar om en skomakare vilken skall ha nekat Jesus vila under vägen till Golgata. Ahasverus skall ha sagt "Gå din väg, gå din väg" varvid Jesus ska ha svarat "Jag går, men du ska stanna kvar tills jag kommer åter". Sedan dess kan enligt legenden Ahasverus ses vandra runt om i världen, tills domedagen."
-------------------------------------

Annars är det väldigt lugnt just nu. Slöjdmässan grasserar den här helgen. Det är knallar i hela stadsparken som alla vill sälja sina saker som de pulat med under vinterhalvåret och det finns lika mycket människor som vill köpa detta åtråvärda hantverk - alla utom jag då kanske. ;)

Jag ska i alla fall ut i det fina vädret strax, var bara tvungen att skriva ner lite om den stackars krukväxten först.

Inga kommentarer: