BuzzadorBLOG

16 oktober 2008


Idag har jag varit i Falköping med fritidsgruppen på Dagcenter i Hjo. Det var riktigt trevligt, om man bortser från att en av mina resekamrater påpekade att jag såg hängig ut. resultatet blev att jag kände mig som hon sa. :p

Efter mötet avslutats var vi inne i en dyr klädaffär där jag, i mitt stilla sinne, undrade om man var tvungen att betala inträde för att komma in eftersom det inte fanns en klädpalt under 350 kronor någonstans. Sedan blev det en tur in i framtiden. Vi åkte till Falbygdens Ost och där var det redan jul. Tomtar precis överallt och jag fick rysningar på grund av överdos av julaktiviteter. ;)

Det är inte det att jag inte uppskattar julen. Det jag har svårt att förstå är att människor pyntar och storstädar sina hem, proppar in fullt med tomtar, änglar, krubbor, julgranar och advendsljustakar för tre dagar. I tre dagar ska man fira jul. Detta kräver flera månaders tänkande, filosoferande, fejande och storstädande. Det blir aningens för mycket av det goda. Men sen är jag speciell med. Jag gillar nog julen, men jag gillar inte julhysterin.

För mig är det fortfarande höst. Glögg och pepparkakor ligger väldigt långt fram i min tidsplanering. Nu vill jag istället äta rostade kastanjer och dricka rödvin eller ha långkok på spisen och leka husmor. Jag vill varva ner och kura ihop mig med en filt i soffan. Julen börjar någonstans runt tredje advent. Först då vill jag att det ska lukta kanel, grilljerad skinka och en mättad arom av Jansons Frestelse. :)

Idag är det torsdag och det betyder körövning. Det blir trevligt, men jag är väldigt trött. Usch, måste rycka upp mig från den här förkylningen snart. Jag kan inte tillbringa resten av mina dagar gäspande och med något drömmande i blicken. Det fungerar inte riktigt så i min värld. Fast just precis i detta nu tycker jag att jag är konstant trött. Det är rätt störande.

På lördag vankas det dragspelsstämma i Tidaholm. Musik är trevligt. Käre farbror och jag ska spela foxstrot. Snacka sväng. Åtminstone om man jämför med Jularbotrallen vi brukar traktera. Behöver jag säga att medelåldern sänks när jag kommer dit? Men det är ändå riktigt trevligt att vara där. För mig är det ett sätt att hålla en del av musikhistorien levande.

Ta hand om er...

Inga kommentarer: