BuzzadorBLOG

19 november 2008

Se på sjutton, det är ju kul..

Äntligen känner jag mig i mitt rätta element. Den gamla invanda rollen som redigerare/journalist spinner av ren trivsel. Jag har fått i uppgift att göra en broschyr till min praktikplats och det är faktiskt jätteroligt. Har en känsla av att det skrivande delen i mig kommer till sin rätt. Det är inte bara omvårdnad-Jenny som gäller.

Har funderat ganska mycket kring det där. Att jag har två ben att stå på som är förankrade i två stora områden. Det ena inom media/jounalistik/informatörsarbete och det andra där jag har kompetens inom vården och som dubbeldiagnospedagog. Det borde innebära att jag kan ha en tryggad framtid, där min kompetens kommer till sin rätt om jag, på något sätt, kan koppla ihop dessa båda sidor av mitt arbetssamma jag.

Tog upp den här tankegången med min enhetschef häromdagen. Hon verkade väldigt intresserad, men i nästa andetag kommenterade hon att jag nog skulle bli för dyr för kommunen. *suck* Hade en känsla av att hon, om någon, borde ha sett min styrka och att det jag skulle kunna göra faktiskt leder till att kommunen utvecklas till det bättre. Men, inte då. Istället handlar allt om pengar, budget och nedskärningar. Det suger ankrumpa!

Nåja, jag kommer skriva ihop ett CV... eller någon form av CV där jag beskriver vem jag är och vad jag kan göra och skicka iväg till kommunerna runtom lilla Hjo. Jag har en känsla av att jag faktiskt har kompetens nog för det. För det finns ju ingen som kommer och knackar på min dörr och säger att jag har fått ett jobb. Sånt får man söka sig till själv. :)

Drömmen vore, om jag själv fick bestämma, att jag skulle få ansvara över informatörsbiten inom vård/omsorg inom kommunen. Att vara lite av en samordnare som kan koppla ihop alla delarna till en enhet och få personalen att inse vikten av att hela tiden arbeta utifrån ett holistiskt synsätt där personen som drabbats av sjukdom eller ohälsa är i fokus. Att arbeta inom vården handlar inte om att käbbla om en massa saker som verksamheten ska göra. Målet är att de personer som är ibehov av hjälp ska få det.

Som jag ser på saken skulle mitt arbeta vara riktat åt två håll. Dels den vårdinriktade biten men även en del där jag skulle kunna övertyga kommunalpolitikerna om fördelarna med att ha en välfungerande vård- och omsorg inom kommunen. För... Låt säga att jag, och de jag skulle kunna arbeta med, faktiskt arbetar på ett sådant sätt att ohälsan i kommunen sänks. Det skulle innebära att Hjo blir en tryggare stad att bo i, med välmående och rosenkindade personer som faktiskt mår bra.

Detta märker människor som bor utanför kommunen och vill även dom ha en del av kakan och kanske till och med flyttar hit. det innebär mer pengar i stadskassan. Pengar som kan användas till vård/omsorg, skola och allt annat som behövs i en kommun. Alltså.. Ökat välmående leder till mer personer som flyttar hit och de, i sin tur, genererar pengar så att vi ytterligare kan få en bättre miljö att bo i. :p

Tyvärr bor vi inte i en utopisk värld. Men om ingen arbetar med detta framför ögonen blir det heller ingen förbättring. Om jag kan ändra människors invanda tankemönster och verkligen har förmågan att banka in ny och uppskattad kunskap i huvudet på människor så skulle världen bli en bra mycket roligare plats att leva i.

Jag kan. Jag vill och jag ska banne mig få ordning på det här...
Sådäså! ;)

1 kommentar:

Yoyomba sa...

Kämpa på! Du, om någon, kan klara av detta. Det gäller bara att ligga i och vara dom jävlarna i hälarna hela tiden. Kom ihåg att alltid ligga ett steg före, om dom börjat käbbla emot. Jag tror på dig! :)