BuzzadorBLOG

6 januari 2009

Musik

Tänk att lilla Hjo med omnejd har så många vackra röster. Sicken kapacitet. :)
Det var en upplevelse att lyssna på körsången i kyrkan idag. Tack...

Sitter och lyssnar på kulturkanalen där det samtalas för fullt kring kulturbegreppet. De pratar om att människor som lever i naturen inte har något ord för vart de lever. Det är först när människan väljer att bosätta sig i större grupper eller städer som begreppet "natur" myntas för att vi ska veta vad vi längtar efter. Spännande att vi människor måste vara där och peta i allting.

En fråga handlar om frågan om det går att skilja på kropp och själ. Om jag skulle tvingas välja skulle jag hellre välja bort min kropp än min hjärna. Mina tankar är mer värda än min kropp. Även fast kroppen bestämmer vem jag är på insidan - Jag blir den jag uppfattas som.
Förändrar man sitt inre när ytan förändras?

Jag själv funderar, som vanligt, en hel del över det här. Det klart att jag kanske uppfattar mig själv som finare i snygga kläder mot hur jag känner mig i mina säckiga mysbrallor. Frågan handlar väl kanske mer om vilken känsla jag vill ska bestämma över mitt sinne för dagen. Mysbyxorna ger mig ro eftersom jag vet att jag bara har på mig dom hemma och när jag ska dega framför datorn eller dola i köket. Mina snygga kläder däremot ger mig mer kreativitet och en mer proffsig framtoning av den människa jag vill vara.

Det är intressant att utsmyckning av kroppen kan skapa så mycket känslor och tankar. Både hos mig som hos andra. Det jag står för, mina ideal eller värderingar... sånt kan jag visa bara genom att välja rätt kläder i affären. Eller vara konstruktiv och skapa mina egna kläder. (fast i mitt fall skulle jag nog få panik när tyget vägrar samarbeta med mig och symaskinen) Fast här kan jag tycka att samhället bestämmer en hel del. För det jag köper i affären, vem har bestämt att just det plagget ska finnas där?

Många tankar idag. Men det är spännande att fundera ett tag. Så länge det inte går till överdrift.

Ta hand om varandra!

Inga kommentarer: