BuzzadorBLOG

1 juli 2010

Tag plats. Dörrarna stängs!

Idag gick vi upp med tuppen, jag och Henkeman. Vi fick skjuts in till Skövde och sedan placerade vi våra rara små rumpor på tåget mot Malmö. Första delen av resan var nog så välbekant. Barn som inte gillade åkturen, människor som försökte se ointresserade ut samtidigt som de beskådade sina medresenärer från topp till tå och en skumpig andraklassvagn. Men det har ändå sin charm att åka tåg. Jag blir lugn av att beskåda små samhällen som far förbi och naturen utanför tågfönstret. Denna lilla egenhet har inte Henkeponken...

Han blev istället ganska uttråkad i samma stund som hans tidning var färdigläst. ;) Men, som tur var, kom vi snart inrullandes till Nässjö centralstation. Där passade vi på att sola våra nästanbruna näsor och sedan rullade x2000 in på perrongen.

Här kan vi snacka klassresa. För första gången åkte vi i första klass. Vilken skillnad. Gratis kaffe, fri frukt och en kak om man var sugen på det. Vi hade dessutom beställt trerätters middag som vi smorde krådet med. Och stolarna. Stolarna.. Dom var breda, hade mjuka armstöd och man kunde sitta gott i dom utan att få ont i ryggen. Bara det var ett gigantiskt plus eftersom jag fortfarande har ont i svansen. Jag menar, det är ju en fördel att kunna gå obehindrat utan att halta sig fram. :) Enda nackdelen med första klass var, ursäkta min svenska, överklasskärringarna som inte kunde hålla snattran i en halv sekund. Nog för att både jag och Henkeman har akademisk bakgrund i viss mån, men det var nästan komiskt att höra dessa kvinnor dividera över värdsliga saker som vilket håll scarfen skulle sitta på eller varför vi fick trerätters middag när inte dom fick det. Nåja, fram till Malmö kom vi i alla fall.

Här är, för dagen, strålande solsken och sommarvarmt. Eftersom det är första gången både jag och Henkeponken bevistar denna stad tog vi vårt pick och pack och promenerade genom stan tills vi kom fram till vårt vandrarhem (Rut & Ragnars Vandrarhem). Det var riktigt gott att få sträcka på benen efter att ha suttit på tåget och sen skadar det ju inte att stan är rätt vacker heller.

Vandrarhemmet är ganska okej. Jag har varit på bättre och jag har även vart på betydligt sämre hak. Vårt rum gränsar till en ganska trafikerad gata, men man hör ändå fiskmåsarna över gatularmet. Enda egentliga nerköpet vad det gäller vårt boende var att jag, efter att ha startat vattnet i duschen, upptäcker en fimp i tvålfacket och att någon hostat upp en gigantisk gulgrön loska i toaletten utan att spola. Personalen är jättetrevlig och vi har fått bra tips på matställen och sånt.

Just nu sitter jag och väntar på att håret ska torka lite så jag kan platta till det lite, få på mig lite smink och sen ska jag och Henkeponken leta upp något vackert uteställe och dricka varsin immig pilsner alternativt tugga thaimat på en restaurang som dom rekommenderade förut. För nu, mina vänner nu har Hjojenny och Henkeponken semester. :)

Imorgon ska vi över till Köpenhamn och gå på Tivoli. Men ikväll ska vi strosa, leka turister och bara ha det så trevligt vi bara kan.

Ta hand om er därute!

Inga kommentarer: