BuzzadorBLOG

12 september 2010

Den lilla gråa tanten

Jag vet att du finns där. Du fina lilla tant, oklanderlig i din beigea kjol och vita blus. Med strumpbyxor och små bruna skor på fötterna. Du som gärna lyssnar på andra i alla samtal. Med ett sött litet leende på läpparna och gärna med knäppta händer. Du vill inte göra väsen av dig utan vill bara vara med. Du finns där, men du vill inte märkas. Det finns det andra som gör mycket bättre. Som en liten inspelningsmaskin sitter du där och tar in allt som alla andra säger. Du lyssnar och lyssnar...

Jag funderar ibland vad du egentligen funderar på. Vem du är och varför du valt ett liv i skymundan. Ibland funderar jag på vart du tagit vägen innan jag upptäcker att du suttit där i ditt soffhörn hela tiden. Du kan konsten att smälta in i din omgivning, lilla tant. Om någon lägger märke till dig blir du glad, på ditt lilla vis. Men i det stora hela vill du helst vara för dig själv, mitt i allt stoj och glam. Lilla tant.

Är det kanske så att det är din man som får ta den stora platsen. Han som ska höras och synas och du som ska se till att allt flyter på som det ska? Att du är den starka kvinnan bakom den man som tror sig vara en ordentlig alfahanne. Handlar det kanske om blyghet från din sida? Att inte våga ta plats? Lilla tant, vad är din hemlighet?

Just att du är så tystlåten gör mig nyfiken. Kanske för att jag inte är likadan själv. Där du föredrar oskyldiga färgsättningar drar jag på mig påfågelskruden. När du lyssnar vill jag gärna prata..

Lilla tant. En dag kanske jag förstår din hemlighet. Men till dess kommer du alltid fascinera mig. Din gråhet och tystnad är så motsatt mitt liv. Vem vet, vi kanske gör ett gott par tillsammans. :)

Inga kommentarer: