BuzzadorBLOG

15 augusti 2008

Att skriva läxor är något som jag har vuxit mig in i allt efter tiden gått. När jag var liten var det riktigt tråkigt, idag är det uthärdligt och ganska spännande. Men det är ändå någonting jag drar mig för att göra. Frågan är varför. Jag menar, jag är ju trots allt en ganska vetgirig människa som gärna vill veta och skaffa mig kunskap kring hur saker och ting fungerar.

Men för mig blir det så tråkigt att all kunskap, egentligen oavsett vad det gäller, bygger på tidigare kunskap. Och då börjar min hjärna arbeta med konstycket att fundera kring när och om vi faktiskt inte kan lära oss mer.

Är det verkligen möjligt att det alltid finns ny kunskap att bygga på den kunskap vi redan har lärt in? Finns det ett tak för mänsklighetens kunnande? Man kan ligga vaken på nätterna för mindre. :)

Hur som helst så har jag fått hjälp av kompisen A, tack snälla för att du hjälper mig att stå ut. Både med mig själv och med det, i mitt tycke, ganska förhatliga läxberget. :)

Någonstans tror jag ändå att min kunskapsinhämtning har fastnat. Att arbeta professionellt inom min gebit kräver att man har en stadig kunskapsgrund att luta sig vid när det blåser hyfsat kyligt med konstiga kommentarer och okunskap. Det finns en hel del att förändra inom min lilla kommuns omsorgsavdelning. ;) Men det är kanske då lilla jag kommer till sin rätt. Vad vet jag?

En av uppgifterna är att skriva en lathund med, för mig, viktiga telefonnummer som jag kan ha nytta av i mitt framtida arbetsliv. Jag hoppas att jag kan få ordning på den delen snart, men just nu behöver jag skriva något helt annat ett tag.

Det märks så tydligt på mig när jag är i ett läxstim. Jag blir så sabla akademisk och ordbajsar samt för mig med konstiga meningar. Allt bara för att jag i min iver vill göra ett sa bra arbete som möjligt. Konstigt egentligen hur man reagerar i olika situationer. Men det är spännande. :)

Nu ska jag återgå till mina studier. Jag håller min luggslitna fana högt och hoppas att jag kommer hinna klart mitt arbete innan Timrå väntar nästa söndag... Håll tummarna för mig.
Har ni studietips, sitt inte med dom, dela med er. :)
Kommentera gärna och ofta så jag vet att det kanske finns någon som bryr sig om mina filosoferingar. *kram*

2 kommentarer:

Yoyomba sa...

Nu äntligen kom jag på hur man skriver en kommentar, utan att skicka det som ett mail.
I alla fall...jag har ju inget bättre för mig att göra på dagarna. Klart jag hjälper till. Tack för kaffet!

Jag finns, jag läser, jag kommenterar! :)

Unknown sa...

Förlåt, kan du ta det en gång till? ;P