BuzzadorBLOG

21 mars 2010

Zonterapi och musik













Igår var jag i Jönköping och spelade lite bas tillsammans med det vanliga spelgänget. Jag hade med mig både badring, filt och kudde att sitta på, men det blev ändå mycket gå och stå på grund av att det gjorde så förbaskat ont att sitta still med en tung bas över knäna. Men jag hade förberett mig med lite påfyllning av de starka tabletterna, så värken dövades lite där - ett tag. 

Bredvid satt det en man i 40-års åldern som började bubbla på om zonterapi. Jag lyssnade inte sådär jättenoga i början, men han fortsatte att vara påstridig om zonterapins fördelar. Till slut säger han: "Ge mig dina händer så ska vi se om jag inte kan lindra din smärta lite." För att få tyst på honom så gick jag med på det och han började massera min nederdel av tummen för att där fanns nerver till svanskotan och nedre delen av ryggraden. Samtidigt som han masserade förklarade han lite om det här som var så fantastiskt med zonterapin. Att nervtrådarna slutar på samma ställen både i händerna och fötterna, men att det verkar bättre om man masserar sina fötter. Sen berättade han att det var viktigt att massera medsols eftersom det frigjordes mer positiv energi av detta och att mer endorfiner släpptes loss på det sättet. Det var en spännande föreläsning, om inte annat. Samtidigt så lindrades smärtan något, men kanske mest för att jag nu hade skavsår på bägge handflatorna istället. 

Huvudsaken var att jag gjorde mannen glad och att han kände att han gjorde nytta. För han blev helt salig över att han hade fått hjälpa mig till ett mer smärtfritt tillstånd. Vad gör man inte för att vara snäll? ;) Har faktiskt lite svårt med det där. Speciellt eftersom jag lärt mig att immunförsvaret sitter mellan tårna, men han hävdade, trots att nerverna skulle sluta på samma ställen både i fötter och på händerna, att sagda immunförsvar istället fanns på fingertopparna. Men jag orkade inte ställa kritiska frågor till honom...

Idag sova jag länge. Men när jag vaknade hade jag ont i precis hela kroppen. Eller, jag kanske inte har ont i lillfingret eller stortån, nu när jag känner efter. Men jag har en rygg som heter duga - det kan jag lova er. Antagligen tog jag ut mig lite för mycket igår, trots alla mina försiktighetsåtgärder och det är väl det jag får betala tillbaks idag istället. 

Jag lockade med A och S med glad musik av Flogging Molly. S blev helt salig och hon undrade vart man kunde få tag på mer musik av sagda band. Kul att locka in en tonåring till min musiksmak. Men sen är hon musikalisk som få med. ;) Käre Farbror däremot var väldigt anti, trots att han uppskattade mina nya lurar och min mp3-spelare. Nackdelen med detta upptåg var att jag glömde både mina hörlurar och min Mp3 i bilen. Så jag antar att jag får halta upp och hämta dom under dagen. Men det bär emot. Tycker inte om smärta som känns i varje steg, rörelse eller ansats till rörelse. Det är inte bara att röra på sig så försvinner det..  

Nej, jag sitter inte still hela tiden, men det är jobbigt att gå. Får väl se om jag orkar mer framåt dagen. Hoppas det, för det är tråkigt att ha ont hela tiden.

Ha det gott därute och ta hand om er. :)

Ps. Hittade inga bilder som var lagom stora när det gällde händernas zoner, så ni får en fotbild istället. Bilden kommer härifrån. Ds.

Inga kommentarer: